Ugrás a fő tartalomra

Követem

Testvérháború



Képtalálatok a következőre: testvérháború
Jó, ha az embernek van testvére! Főleg, ha nem is egy, hanem több. Sok gyerek kéri az anyukáját, hogy legyen még egy baba a családban, mert ő is kistestvért szeretne. Egy testvér a legszebb ajándék lehet az élettől, de bizony vannak időszakok, amikor ezt a gyerekek nem feltételenül gondolják így.
A testvérféltékenység természetes dolog, azonban a vele való megküzdés, vagy a jelenség helyes kezelése már nem magától értetődő. A szülőknek sok fejfájást okoz az örökös harc, veszekedés, verekedés, igazságtétel. Azonban elsősorban ők nyújthatnak segítséget ezen helyzetek megoldásához, és a jó testvérkapcsolat kialakításához.
Vekerdy Tamás szerint, az elsőszülött gyermeknek nehezebb dolga van, hiszen ő volt egyedül. Neki kell alkalmazkodnia az új életkörülményekhez, amit a kistestvér okoz. A megváltozott környezet rengeteg új szabályt (főleg tilalmakat) és érzéseket szül. Az érzelmek komplexebbé válnak, a szeretet és a gyűlölet keveredik egymással. Előtérbe kerül a féltékenység, a versengés, az irigység, a düh, de mellette ott van a cinkosság, a bajtársiasság, a közös titkok összetartó ereje, valamint a testvérszeretet. Pozitív és negatív érzelmek egyidejűleg vannak jelen, amik kezelése igazi kihívás a kisgyerekeknek. 

Hogyan segítsünk?

  • Értsük meg az agresszív kitöréseket! A kommunikáció általi problémamegoldás sok esetben még a felnőtteknek sem sikerül azonnal. A gyerekek érzelemvezéreltek, és nincs még meg a megfelelő készségük, eszköztáruk a konfliktusok kezeléséhez. Természetesen nem hagyhatjuk, hogy bántsák a másikat, vagy "lerendezzék" egymás között. A szülőknek kell megtanítaniuk a gyerekeiket, hogy hogyan bánjanak az érzéseikkel, ezt hívjuk érzelmi nevelésnek!
  • Tudatosítsuk a gyerekekben is (és magunkban is), hogy a harag, a düh megengedett emberi érzés, de levezetésének módja nem lehet a másoknak való fájdalom okozása! Aki dühös, az félrevonul, lehiggad, megnyugtathatja magát a szobájában, stb.
  • Ha 10 percen belül már a harmadik veszekedést produkálják, különítsük el a gyerekeket! Mindenkinek kell egy kis külön tér, külön idő.
  • Tartózkodjuk az igazságtételtől! Mindegy, hogy ki kezdte! Hallgassuk meg, hogy röviden mit mesélnek el egyesével(!) a kialakult vitáról, vígasztaljuk azt, aki sír, foglaljuk össze nekik, hogy mi a probléma, hiszen a mi nyelvi kifejezőképességünk fejletebb, és lépjünk tovább!
  • Nagyon gyakran a veszekedés tárgya egyszerű félreértés, köze sincs a két elmondott verziónak egymáshoz, úgy tűnik nem is ugyanazért veszekednek. A kisebb gyerekek sokszor azt hiszik, hogy amit ők tudnak, gondolnak, éreznek, az a másik fejében is benne van. Fokozzuk, fejlesszük a kommunikációt, az érzelmek megfogalmazását és  megértését.
  • Bocsánatkérés helyett: "Hogyan tudná jóvá tenni?" A gyerekek elképesztő kreativitást mutatnak ezekben a helyzetekben, és hamar kitalálnak valamit, amivel "kiegyenlítik a számlát", és el is felejtik az egészet.

A legjobb megküzdési stratégiai itt is a megelőzés

  • Meséljünk sokat, legyünk gyengédek, bújjunk össze, ölelkezzünk sokat! 
  • Tervezzünk programokat csak a nagyobbik gyerekkel, babusgassuk időnként életkortól függetlenül!
  • Dícsérjük meg őket, ha szeretettel fordulnak egymáshoz, segítenek egymásnak stb.
  • Ha van testvérünk, mutassunk jó példát! :)
  • Előzzük meg a veszekedést! Mikor a gyerekek már láthatóan unatkoznak, befejeztek egy játékot, de még nem találták ki, hogy mi legyen a következő, akkor adjunk nekik feladatot! Pl.: a száraz penne tészta festése/fűzése mindig jó móka, az egészséges nasi mindig jól esik két játék között, nézzünk rá a napirendünkre, és tájékoztassuk a gyerekeket mi fog következni nemsokára stb. Kapjuk el azt a pillanatot, amikor a gyerekeknek továbblendítésre van szüksége, adjuk meg a figyelmet arra a pár percre, hogy elkerüljük a versengést érte.
  • Tartsunk családi kupaktanácsokat, ahol az egész család együtt van, megoldásokat keres, kiengedheti a belső feszültségeket, támogatást és együttérzést tanusít. Felfoghatjuk kommunikációs vagy konkfliktuskezelési tréningnek, de akár játéknak is. Nagyon sok ötletet hordoz magában ez a lehetőség, ha rendszert csinálunk belőle, az egész család profitálhat belőle.
Mesék a testvérféltékenység oldására:
Alona Frankel: Elefántkönyv. Kiselefánt születik.
Tasnádi István: Rozi és a második (A kalóz nagypapa)

Páros játékok, amik segítik az együttműködést (nem csak testvéreknek):
  • Kéztorony: Rakjuk folyamatosan a lent lévő kezeinket a torony tetejére addig, amíg már nem építhetjük magasabbra. Aztán építkezzünk visszafelé.
  • Lábujj-támasz: Ülő helyzetben egymással szembefordulva, lábujjukat összeillesztve, kezeiket összekulcsolva a játékosok egymásnak támaszkodnak úgy, hogy a karjuk teljesen ki legyen nyújtva. Azután óvatosan ringani kezdenek.
  • Páros felhúzós: A játékosok a földön ülnek egymással szemben, térdek behajlítva, lábujjak összeérnek, talpak a földön. Előrehajolnak, megragadják egymás kezét és felhúzzák a másikat. Aztán egymást ugyanígy támogatva leülnek.
  • Lufidobálás: A játékosok megfogják egymás kezét. Egy lufit próbálnak a levegőben tartani anélkül, hogy egymás kezét elengednék. Ha már jól megy a játék, több lufival is játszható.
  • Labdaegyensúlyozás: Két játékos visz egy labdát vagy lufit úgy, hogy a testükkel tartják. Egymás kezét fogják, a labdát nem szabad érinteniük. Ha már sikerül egy labdával, megpróbálhatják kettővel is.
További játékötletek:
Békés, nyugodt napokat Mindenkinek!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kerekerdő meséi

Mást sem hallani a gyerekekkel foglalkozó szakemberek szájából, csak azt, hogy mennyire fontos a mese a kicsik életében. Olyan kifejezésekkel találkozhatunk, mint a meseterápia vagy a mesepszichológia. Van már Népmese Világnap, Mesefesztivál és mesekutató titulus is. Ezzel én sem szállok vitába, hiszen kétségtelen, hogy a gyermek egész személyiségfejlődésében szerepet játszik többek között a mesehallgatás. Igen ám, de egyáltalán nem mindegy, hogy ez milyen formában történik! Milyen a jó mese? Milyen szempontok alapján válasszunk? Nézzünk át néhány kritériumot! Milyen a jó mese? Élőszavas Boldizsár Ildikó (meseszakértő) történethallgatási transznak hívja azt az állapotot, amikor megszűnik a külvilág, gondolatainkat felváltják a belső képek, amik a hallott szöveg közben megjelennek. Ugyanez történik a mi esetünkben is, amikor egy izgalmas könyvet olvasunk. Éppen ettől a belső képalkotástól foszt meg minket a különböző készülékekből érkező külső kép, amit készen kapunk

Ovis NAPIREND otthon is!

Egy jól meghatározott napirend elengedhetetlenül fontos a kisgyermekesek életében. Ennek fő célja nem a korlátozás, vagy a szabályok felállítása és betartatása, tehát nem a család szabályrendszerével egyenlő. A napirend állandósága, a tevékenységek ismétlődése biztonságot nyújt a gyerekek számára. A jövőre vonatkozó tudás, a kiszámíthatóság megnyugtatja őket, csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a bizalmat önmagukban és a környezetükben egyaránt. Azonban nem csak a kicsik számára létszükség az átlátható időbeosztás, hanem a szülőknek is. Nyugodtabb gyerek = nyugodtabb szülő! Csökkenti a stresszt, jobban tervezhetővé válik a rendelkezésre álló idő, úgy érezhetjük az irányítás a mi kezünkben van, ezáltal produktívak tudunk lenni. Ez hatással lehet egész lényünkre, könnyebben megküzdünk a nehézségekkel, és azonnal jobban fogjuk érezni magunkat. Az intézményi nevelés színhelyeinek (bölcsőde, óvoda, iskola) erősen struktúrált napirendjei vannak, amik jól illeszkednek