Ugrás a fő tartalomra

Követem

Kerekerdő meséi


Fairy Tale Clipart 2 - 450 X 450 - WebComicms.Net

Mást sem hallani a gyerekekkel foglalkozó szakemberek szájából, csak azt, hogy mennyire fontos a mese a kicsik életében. Olyan kifejezésekkel találkozhatunk, mint a meseterápia vagy a mesepszichológia. Van már Népmese Világnap, Mesefesztivál és mesekutató titulus is. Ezzel én sem szállok vitába, hiszen kétségtelen, hogy a gyermek egész személyiségfejlődésében szerepet játszik többek között a mesehallgatás. Igen ám, de egyáltalán nem mindegy, hogy ez milyen formában történik! Milyen a jó mese? Milyen szempontok alapján válasszunk? Nézzünk át néhány kritériumot!

Milyen a jó mese?
  • Élőszavas
Boldizsár Ildikó (meseszakértő) történethallgatási transznak hívja azt az állapotot, amikor megszűnik a külvilág, gondolatainkat felváltják a belső képek, amik a hallott szöveg közben megjelennek. Ugyanez történik a mi esetünkben is, amikor egy izgalmas könyvet olvasunk. Éppen ettől a belső képalkotástól foszt meg minket a különböző készülékekből érkező külső kép, amit készen kapunk.
A kisgyerekek sokszor még nem tudják megkülönböztetni a belső és a külső képet. A gond ott kezdődik, hogy a külső kép nem segít a feldolgozásban (nincs belső kép, nincs feldolgozás!), sőt éppen ellenkezőleg olyan információkkal lehet tele, amit a gyerek életkorából adódóan nem tud értelmezni. Ezek a feldolgozatlanul maradt ingerek feszültséget keltenek, indulatok felhalmozódását generálják. (Mi zajlik a gyerek agyában, ha tv-znek?)
A diafilm egy jó alternatív választási lehetőség, néha mi is szívesen megnézünk egy filmet olvasás helyett, de nem válthatja ki a hagyományos meseolvasást. "A látott mese, nem mese." (Vekerdy Tamás)
A gyerekek 4-5 éves korban kezdik el szétválasztani a valóság elemeit a meseelemektől, ezt nevezik kettős tudatnak. Ekkor is beleéli magát a mesébe, de már nem hiszi el, hogy a szőnyeg tud repülni. Ez a gyermeki képzelet egyik alapköve, és a játékuk során is ezt használják.
  • Életkornak megfelelő
A kettős tudat kialakulása előtt ne olvassunk hosszabb, bonyolultabb tündérmeséket, mert a kisgyerek egyrészt nem érti, másrészt nem tudja kivárni a végét, a boldog kifejletet, és a lezáratlanság miatt szorongás alakulhat ki.

  • Élethelyzethez igazodik
Minden szituációhoz illik egy mese! A lényeg azonban, hogy ne a problémára keressünk egy mesét, hanem a vele járó lelki állapotokra, érzésekre.
  • Nem mindig van "happy end"
Alapvető emberi értékekekről, témákról kell szólnia, és nem feltétlenül kell jól végződnie, hiszen a mesék nem hazudnak, hanem támaszt nyújtanak. Céljuk, hogy tanítsanak, vagy csak megvígasztaljanak. Megmutatják, hogy ha a történet vége nem boldog, akkor valamelyik szereplő nem jól gondolkodott a mesében.
  • Csak meséljünk!

Nem kell levonni az erkölcsi tanulságokat! A mese fogja nevelni a gyermeket, kapaszkodókat ad, amelyeket úgy használ majd fel, ahogy az számára a legmegfelelőbb.
  • "Fej"-mese
A fejből mondott mese még nagyobb élményt nyújt a gyerekeknek, mert mélyebb kapcsolat alakul ki a mesemondó és a mesehallgató között, valamint erőteljesebb hatás érvényesül. Ezért érdemes néha saját szavainkkal elmesélni a kedvenc meséket. Sokat segít, ha a mesélő is elképzeli a belső képeket!
"Találjatok ki ti meséket! Nem baj, ha rosszabbak, gyengébbek, ha kisebb a szókincsük. A gyerekek veletek együtt csinálják a belső munkát, a ti kreativitásotokat is élvezik, nekik ez rendkívül vonzó és leköti őket." (Rudolf Steiner idézi Vekerdy Tamás)
Mesemondó játékötletek:

  • Mesemondó kártyajáték: Bolti változata is van, de lehet házilag is gyártani kártyákat, nyomtatni képeket. A szabályokat mi is kitalálhatjuk, a lényeg a közös meseszövés.
  • Szétvágott mese: Válasszunk egy mesét, készítsünk kártyákat a főbb jelenetekről, és a gyermek próbálja meg helyes sorrendbe rakni, de az is vicces lehet, ha direkt felcseréljük azt. Lehet több mesének az eseményeit is összekeverni, a feladat pedig az elemek párosítása az adott mesékhez.
  • Mese kvíz: Ha jó sok mesét megismertünk, rendezhetünk kvíz vetélkedőt az egész családnak.
  • Nyitott mesék: Vannak olyan mesék, amik direkt nincsenek befejezve, ránk vár a feladat, hogy olyan vége legyen, amilyet szeretnénk.
  • Készítsünk bábokat, amikkel el lehet játszani egy-egy történetet. A mesedramatizálás nem csak komplexen fejleszti a gyermek képességeit és egész személyiségét, ez a játék olyan utat nyit meg felnőtt és gyermek között, ami eddig zárva volt!
  • Ha találunk egy humoros, rövid mesét, amiben a szereplők sokszor ismétlődnek, társítsunk valamilyen cselekvést minden szereplőhöz, amit teljesítenie kell, ha hallja. Pl.: Répa mese: Ha azt hallod, hogy répa-feküdj hanyatt, nagyanyó-guggolj le, nagyapó-állj lábujjon, kutya-fuss egy kört stb.

A meseillusztráció készítése jó lehetőség a levezetésre. Jelenítsen meg valamit a meséből! Itt szabad kezet kell adni a technikát és a témát illetően. Ha a gyermek nem szeret rajzolni, akkor biztosítsunk festéket, gyurmát, színes papírt, ollót, ragasztót, amink csak van!

Bábokat készíteni nem nehéz, a legegyszerűbb formában is betöltik a szerepüket, akár ki is nyomtathatjuk őket az internetről. A közös játék után, a gyermek szabadon fel fogja tudni használni őket. A bábok az önálló játék részeivé fognak válni, fejlesztve kreativitását, képzelőerejét, nyelvi képességeit.
Ha megmutatod az irányt, Ő végig fog menni az úton!

Társasjátékok, bábok készítéseNéhány bábkészítési ötlet


Mesés napot Mindnekinek!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Testvérháború

Jó, ha az embernek van testvére! Főleg, ha nem is egy, hanem több. Sok gyerek kéri az anyukáját, hogy legyen még egy baba a családban, mert ő is kistestvért szeretne. Egy testvér a legszebb ajándék lehet az élettől, de bizony vannak időszakok, amikor ezt a gyerekek nem feltételenül gondolják így. A testvérféltékenység természetes dolog, azonban a vele való megküzdés, vagy a jelenség helyes kezelése már nem magától értetődő. A szülőknek sok fejfájást okoz az örökös harc, veszekedés, verekedés, igazságtétel. Azonban elsősorban ők nyújthatnak segítséget ezen helyzetek megoldásához, és a jó testvérkapcsolat kialakításához. Vekerdy Tamás szerint, az elsőszülött gyermeknek nehezebb dolga van, hiszen ő volt egyedül. Neki kell alkalmazkodnia az új életkörülményekhez, amit a kistestvér okoz. A megváltozott környezet rengeteg új szabályt (főleg tilalmakat) és érzéseket szül. Az érzelmek komplexebbé válnak, a szeretet és a gyűlölet keveredik egymással. Előtérbe kerül a féltékenység, a

Ovis NAPIREND otthon is!

Egy jól meghatározott napirend elengedhetetlenül fontos a kisgyermekesek életében. Ennek fő célja nem a korlátozás, vagy a szabályok felállítása és betartatása, tehát nem a család szabályrendszerével egyenlő. A napirend állandósága, a tevékenységek ismétlődése biztonságot nyújt a gyerekek számára. A jövőre vonatkozó tudás, a kiszámíthatóság megnyugtatja őket, csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a bizalmat önmagukban és a környezetükben egyaránt. Azonban nem csak a kicsik számára létszükség az átlátható időbeosztás, hanem a szülőknek is. Nyugodtabb gyerek = nyugodtabb szülő! Csökkenti a stresszt, jobban tervezhetővé válik a rendelkezésre álló idő, úgy érezhetjük az irányítás a mi kezünkben van, ezáltal produktívak tudunk lenni. Ez hatással lehet egész lényünkre, könnyebben megküzdünk a nehézségekkel, és azonnal jobban fogjuk érezni magunkat. Az intézményi nevelés színhelyeinek (bölcsőde, óvoda, iskola) erősen struktúrált napirendjei vannak, amik jól illeszkednek