Ugrás a fő tartalomra

Követem

Játszva fejlesszünk!


Képtalálatok a következőre: fejlesztés
Ha tudatosan szeretnénk fejleszteni gyermekünket az otthon töltött időben, érdemes elkülöníteni két játéktevékenységet. Mikor a gyermek szabadon játszik (napirendben ez a szabad játék), közben spontán fejlődik. Ez a leghatékonyabb tanulási folyamat, mert ennek a természetes, belső műveletnek a során, pontosan azt és annyit épít be tudástárába a gyermek, amire és amennyire képes. Ebben nekünk az a szerepünk, hogy kellő ingerekkel, eszközökkel és légkörrel támogassuk ezt a folyamatot. Ha megakad valahol a kisgyerek továbblendíthetjük apróbb segítségadással, de nem irányítjuk, helyette  MEGFIGYELJÜK ÉS TÁMOGATJUK! 

A másik tevékenység, amit az óvodában kezdeményezéseknek, vagy foglalkozásoknak hívunk, már egy tudatosan megtervezett, általunk irányított közös játék, amelynek konkrét fejlesztési céljai vannak. A gyerekek igénylik ezt a fajta ismeretszerzési formát is, hiszen tudják, hogy ezekhez a "tartalmakhoz" egyedül nem képesek hozzáférni, és egy idő után szomjaznak az új ingerekre, ismeretekre, tapasztalatokra. Ezek lebonyolításához szeretnék néhány ötletet, tanácsot adni Nektek!
  • Az irányított tevékenységeknek 6 területe van: környezet, matematika, mese-vers, ének-zene, vizuális nevelés (kézműves tevékenységek) és mozgás.
  • Érdemes komplexen megválasztani a területeket, összekapcsolni 2-3-at egy témán belül. (Ha tudjuk, kössük össze érzékszervi tapasztalással (szaglás, ízlelés, hallás, látás-vagy nem látás, tapintás)
  • Vegyük figyelembe a gyerek aktuális állapotát és kedvét, mikor kiválasztjuk a tevékenységet, esetleg adhatunk választási lehetőséget 2 közül. ("Festeni szeretnél ma jobban, vagy tornázni"...)
  • Mindig motiválással kezdjünk! A gyerekeket el kell varázsolni. Ha sikerül, akkor nincs olyan, amihez ne volna kedvük. ("Képzeld el, hogy mi történt velem! Amíg te aludtál/játszottál a szobádban, láttam a tavasztündért az ablakból, ahogy virágokat varázsol a fákra...Szeretnél tavasztündér lenni és virágokat festeni erre a kopasz fára?")
  • A közös játék/tanulás hossza a tevékenységtől, az életkortól és egyéni sajátosságoktól, képességektől is függ! 
  • A fejlesztés 4-5 éves korban megvalósulhat 15-20 perc alatt, kisebbeknél kevesebb, nagyobbaknál több idő optimális. 
  • Ezalatt semmi mással ne foglalkozzunk, csak élvezzük a közös időtöltést!
  • Törekedjünk rá, hogy a gyermek se kalandozzon el közben, ha úgy látjuk már nem köti le a tevékenység, rövidítsük le, kössünk vele egyezséget, zárjuk le valamilyen formában, de mindenképp érjünk a végére! (Ismerni kell a gyerekek türelmét, kitartását.)
  • A legfontosabb, hogy ÉLVEZZÜK! Ha mi nem tesszük, a gyerekek sem fogják. A tanuláshoz való pozitív attitűd kialakítása kihathat a későbbiekben az iskolai tanuláshoz való hozzáállására is.
A közös játék nagy erővel bír, kihat a gyermek egész lényére, megerősíti a szülő-gyermek kapcsolatot, és többek között magatartásbeli problémákra is pozitívan hathat. :)

Óvodai csoportommal a négy őselem projektben dolgozunk egész évben. Miután körüljártuk a LEVEGŐ és a TŰZ elem legizgalmasabb aspektusait, a FÖLD elemmel kezdtünk el foglalkozni. Átbeszéltük a tavasszal ébredő természet megannyi csodáját, amit mi is könnyen észrevehetünk, akár ha csak kinézünk az ablakból. Közösen gondolkodtunk arról, hogy milyen létszerepe van a földnek a növények, állatok és emberek életében. 
Folytassuk ezt a témakört a természet sokszínűségének felfedezésével, és varázsoljuk otthonunkba az elkövetkező időszakban a legkülönbözőbb természeti csodákat. Lássunk néhány ötletet!

Környezeti nevelés: Keressünk képeket könyvekben, újságokban, interneten, és nézzük meg, hogy milyen hasonlóságok és különbözőségek vannak a különböző természeti tájak között. Melyik található meg az országban és melyik nem? Nézzük meg őket a térképen!
(Pl.: a sivatagi homok vs. dzsungel, erdő vs. rét, hegy vs. domb)
CÉL: Két dolog összehasonlítása fejleszti a logikus gondolkodást, gazdagítja a szókincset, segíti a fogalommegértést és alkotást, bővíti az ismereteket. Itt találhatóak a képek (kattints a szövegre).


Képtalálatok a következőre: óvoda ötletek hegy erdő kézművesKi lehet ragadni ezek közül azt, ami a legjobban tetszik a gyermeknek, és tovább haladni azon a vonalon, pl. megnézni az élővilágát, élhet-e ott ember, ha nem miért nem? Lehet színezőket keresni a témában, vagy lefesteni, interneten keresni hozzá mesét, verset. Az öteletek határa a csillagos ég, engedjük el mi is a fantáziánkat arra a kis időre, és merjünk újra játszani!



Kézműves: A gyermek érdeklődését figyelembe véve nagyon sok ötletet találhatunk az interneten. Virágok festése, virágos fa (fülpiszkálóval lehet a festékpöttyöket nyomni, máris bele lehet vinni egy kis matematikai tartalmat: 5pöttyöt a pirossal, 6 pöttyöt a sárgával stb.), erdőkészítés: wc-papír gurigák, fenyők, lombos fák, gombák

Mozgásos játék: Akadálypálya a nappaliban: felmászni a kanapéra (hegy), átmászni az asztal alatt (sivatag), felállni a székre (domb), ugrálni/pörögni/helyben futni (rét), gombócba guggolni, átölelni a térdeket (erdő)

Minden lehet játék, mert a játék a minden!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Testvérháború

Jó, ha az embernek van testvére! Főleg, ha nem is egy, hanem több. Sok gyerek kéri az anyukáját, hogy legyen még egy baba a családban, mert ő is kistestvért szeretne. Egy testvér a legszebb ajándék lehet az élettől, de bizony vannak időszakok, amikor ezt a gyerekek nem feltételenül gondolják így. A testvérféltékenység természetes dolog, azonban a vele való megküzdés, vagy a jelenség helyes kezelése már nem magától értetődő. A szülőknek sok fejfájást okoz az örökös harc, veszekedés, verekedés, igazságtétel. Azonban elsősorban ők nyújthatnak segítséget ezen helyzetek megoldásához, és a jó testvérkapcsolat kialakításához. Vekerdy Tamás szerint, az elsőszülött gyermeknek nehezebb dolga van, hiszen ő volt egyedül. Neki kell alkalmazkodnia az új életkörülményekhez, amit a kistestvér okoz. A megváltozott környezet rengeteg új szabályt (főleg tilalmakat) és érzéseket szül. Az érzelmek komplexebbé válnak, a szeretet és a gyűlölet keveredik egymással. Előtérbe kerül a féltékenység, a

Kerekerdő meséi

Mást sem hallani a gyerekekkel foglalkozó szakemberek szájából, csak azt, hogy mennyire fontos a mese a kicsik életében. Olyan kifejezésekkel találkozhatunk, mint a meseterápia vagy a mesepszichológia. Van már Népmese Világnap, Mesefesztivál és mesekutató titulus is. Ezzel én sem szállok vitába, hiszen kétségtelen, hogy a gyermek egész személyiségfejlődésében szerepet játszik többek között a mesehallgatás. Igen ám, de egyáltalán nem mindegy, hogy ez milyen formában történik! Milyen a jó mese? Milyen szempontok alapján válasszunk? Nézzünk át néhány kritériumot! Milyen a jó mese? Élőszavas Boldizsár Ildikó (meseszakértő) történethallgatási transznak hívja azt az állapotot, amikor megszűnik a külvilág, gondolatainkat felváltják a belső képek, amik a hallott szöveg közben megjelennek. Ugyanez történik a mi esetünkben is, amikor egy izgalmas könyvet olvasunk. Éppen ettől a belső képalkotástól foszt meg minket a különböző készülékekből érkező külső kép, amit készen kapunk

Ovis NAPIREND otthon is!

Egy jól meghatározott napirend elengedhetetlenül fontos a kisgyermekesek életében. Ennek fő célja nem a korlátozás, vagy a szabályok felállítása és betartatása, tehát nem a család szabályrendszerével egyenlő. A napirend állandósága, a tevékenységek ismétlődése biztonságot nyújt a gyerekek számára. A jövőre vonatkozó tudás, a kiszámíthatóság megnyugtatja őket, csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a bizalmat önmagukban és a környezetükben egyaránt. Azonban nem csak a kicsik számára létszükség az átlátható időbeosztás, hanem a szülőknek is. Nyugodtabb gyerek = nyugodtabb szülő! Csökkenti a stresszt, jobban tervezhetővé válik a rendelkezésre álló idő, úgy érezhetjük az irányítás a mi kezünkben van, ezáltal produktívak tudunk lenni. Ez hatással lehet egész lényünkre, könnyebben megküzdünk a nehézségekkel, és azonnal jobban fogjuk érezni magunkat. Az intézményi nevelés színhelyeinek (bölcsőde, óvoda, iskola) erősen struktúrált napirendjei vannak, amik jól illeszkednek