Ha tudatosan szeretnénk fejleszteni gyermekünket az otthon töltött időben, érdemes elkülöníteni két játéktevékenységet. Mikor a gyermek szabadon játszik (napirendben ez a szabad játék), közben spontán fejlődik. Ez a leghatékonyabb tanulási folyamat, mert ennek a természetes, belső műveletnek a során, pontosan azt és annyit épít be tudástárába a gyermek, amire és amennyire képes. Ebben nekünk az a szerepünk, hogy kellő ingerekkel, eszközökkel és légkörrel támogassuk ezt a folyamatot. Ha megakad valahol a kisgyerek továbblendíthetjük apróbb segítségadással, de nem irányítjuk, helyette MEGFIGYELJÜK ÉS TÁMOGATJUK!
A másik tevékenység, amit az óvodában kezdeményezéseknek, vagy foglalkozásoknak hívunk, már egy tudatosan megtervezett, általunk irányított közös játék, amelynek konkrét fejlesztési céljai vannak. A gyerekek igénylik ezt a fajta ismeretszerzési formát is, hiszen tudják, hogy ezekhez a "tartalmakhoz" egyedül nem képesek hozzáférni, és egy idő után szomjaznak az új ingerekre, ismeretekre, tapasztalatokra. Ezek lebonyolításához szeretnék néhány ötletet, tanácsot adni Nektek!
- Az irányított tevékenységeknek 6 területe van: környezet, matematika, mese-vers, ének-zene, vizuális nevelés (kézműves tevékenységek) és mozgás.
- Érdemes komplexen megválasztani a területeket, összekapcsolni 2-3-at egy témán belül. (Ha tudjuk, kössük össze érzékszervi tapasztalással (szaglás, ízlelés, hallás, látás-vagy nem látás, tapintás)
- Vegyük figyelembe a gyerek aktuális állapotát és kedvét, mikor kiválasztjuk a tevékenységet, esetleg adhatunk választási lehetőséget 2 közül. ("Festeni szeretnél ma jobban, vagy tornázni"...)
- Mindig motiválással kezdjünk! A gyerekeket el kell varázsolni. Ha sikerül, akkor nincs olyan, amihez ne volna kedvük. ("Képzeld el, hogy mi történt velem! Amíg te aludtál/játszottál a szobádban, láttam a tavasztündért az ablakból, ahogy virágokat varázsol a fákra...Szeretnél tavasztündér lenni és virágokat festeni erre a kopasz fára?")
- A közös játék/tanulás hossza a tevékenységtől, az életkortól és egyéni sajátosságoktól, képességektől is függ!
- A fejlesztés 4-5 éves korban megvalósulhat 15-20 perc alatt, kisebbeknél kevesebb, nagyobbaknál több idő optimális.
- Ezalatt semmi mással ne foglalkozzunk, csak élvezzük a közös időtöltést!
- Törekedjünk rá, hogy a gyermek se kalandozzon el közben, ha úgy látjuk már nem köti le a tevékenység, rövidítsük le, kössünk vele egyezséget, zárjuk le valamilyen formában, de mindenképp érjünk a végére! (Ismerni kell a gyerekek türelmét, kitartását.)
- A legfontosabb, hogy ÉLVEZZÜK! Ha mi nem tesszük, a gyerekek sem fogják. A tanuláshoz való pozitív attitűd kialakítása kihathat a későbbiekben az iskolai tanuláshoz való hozzáállására is.
Óvodai csoportommal a négy őselem projektben dolgozunk egész évben. Miután körüljártuk a LEVEGŐ és a TŰZ elem legizgalmasabb aspektusait, a FÖLD elemmel kezdtünk el foglalkozni. Átbeszéltük a tavasszal ébredő természet megannyi csodáját, amit mi is könnyen észrevehetünk, akár ha csak kinézünk az ablakból. Közösen gondolkodtunk arról, hogy milyen létszerepe van a földnek a növények, állatok és emberek életében.
Folytassuk ezt a témakört a természet sokszínűségének felfedezésével, és varázsoljuk otthonunkba az elkövetkező időszakban a legkülönbözőbb természeti csodákat. Lássunk néhány ötletet!
Környezeti nevelés: Keressünk képeket könyvekben, újságokban, interneten, és nézzük meg, hogy milyen hasonlóságok és különbözőségek vannak a különböző természeti tájak között. Melyik található meg az országban és melyik nem? Nézzük meg őket a térképen!
(Pl.: a sivatagi homok vs. dzsungel, erdő vs. rét, hegy vs. domb)
CÉL: Két dolog összehasonlítása fejleszti a logikus gondolkodást, gazdagítja a szókincset, segíti a fogalommegértést és alkotást, bővíti az ismereteket. Itt találhatóak a képek (kattints a szövegre).
Ki lehet ragadni ezek közül azt, ami a legjobban tetszik a gyermeknek, és tovább haladni azon a vonalon, pl. megnézni az élővilágát, élhet-e ott ember, ha nem miért nem? Lehet színezőket keresni a témában, vagy lefesteni, interneten keresni hozzá mesét, verset. Az öteletek határa a csillagos ég, engedjük el mi is a fantáziánkat arra a kis időre, és merjünk újra játszani!
Ének-zene: Mély erdőn ibolyavirág..., Dombon törik a diót...
Mese: Kerekerdő meséje, Mészöly Miklós: A hegy meg az árnyéka, A dzusngel könyve (online mese, de a könyv még jobb)
Kézműves: A gyermek érdeklődését figyelembe véve nagyon sok ötletet találhatunk az interneten. Virágok festése, virágos fa (fülpiszkálóval lehet a festékpöttyöket nyomni, máris bele lehet vinni egy kis matematikai tartalmat: 5pöttyöt a pirossal, 6 pöttyöt a sárgával stb.), erdőkészítés: wc-papír gurigák, fenyők, lombos fák, gombák
Mozgásos játék: Akadálypálya a nappaliban: felmászni a kanapéra (hegy), átmászni az asztal alatt (sivatag), felállni a székre (domb), ugrálni/pörögni/helyben futni (rét), gombócba guggolni, átölelni a térdeket (erdő)
Minden lehet játék, mert a játék a minden!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése