Ugrás a fő tartalomra

Követem

Alvás, vagy nem alvás?

Képtalálatok a következőre: alvás gyerek
Ha a gyerekek napközbeni pihenéséről van szó, egy idő után a szülőkben különböző kérdések, problémák merülnek fel. Eddig mindig aludt, most miért nem akar? Az oviban mindig álomba merült ebéd után, otthon miért nem? Ha alszik délután, akkor hogy fektessem le este időben?


Miért fontos?
  • Azt kell szem előtt tartanunk, hogy a gyerekek alvás közben is sokat fejlődnek. Értelmi és érzelmi fejlődés megy végbe, ugyanis az agy feldolgozza, rendszerezi az új információkat, pozitív vagy negatív élményeket, érzéseket, a memória dolgozik, a tudás beépül. 
  • Az idegrendszer megpihen, ami kifejezetten fontos a mai, ingerekben gazdag életvitel mellett. Az első 5-6 évben fejlődik a legdinamikusabban az idegrendszer. Érettségének állapota pedig meghatározó szerepű lesz a későbbiekben, például az iskolakezdésnél.
  • Fizikailag is regenerálódik a test, pihennek az izmok, izületek, szövetek és sejtek.
  • Mindannyian tapasztalhattuk azt, hogy hogyan viselkedik egy fáradt, nyűgös, esetleg túlpörgött gyermek. Ez az állapot senkinek nem jó, de főleg nekik nem.
Tapasztalataim szerint kevés gyermek van, akit nem lehet elaltatni. Ezt ne azáltal érjük el, hogy órákig ülünk vagy fekszünk mellette, amíg el nem alszik. Találjuk meg az optimális időt, és teremtsük meg a megfelelő környezetet.

Mi segíthet?
  • A jól átlátható, előre megtervezett, és következetesen betartott napirend nagyban hozzájárul a gördülékeny altatáshoz.  
  • Tapasztaljuk ki a megfelelő időzítést! Ha túl korai, a gyermek még nem álmos, de ha túl késői, akkor túlpörög. Érdemes ebéd után egyből elkezdeni az elcsendesítő szokásokat (fogmosás, alvó tér kialakítása, mese és az alvós plüss játék kiválasztása, mindeközben halk beszéd, lassú és nyugodt mozdulatok). Ezek a rítusok legyenek mindig ugyanazok, ugyanabban a sorrendben, így a gyermek tudni fogja mi fog következni, aktív résztvevője és nem passzív elszenvedője lesz a folyamatnak. 
  • Mivel ez nem éjszakai alvás, nem kell teljes sötétséget és néma csendet varázsolni otthonunkba. A jól megszokott hangok, zajok biztonságérzést teremtenek. 
  • Válasszon magának egy alvós puha játékot, rongyit stb. A cél a pihenés! Az sem baj, ha csak szöszöl a plüssével az ágyban.
  • Ne hagyjuk 2 óránál többet aludni, és ne nyúljon bele a délutáni időszakba, mert nehézségek merülhetnek fel az éjszakai alvásnál.
  • Legyen kezünkben a kontroll! De a pihenő ne, mint kényszer jelenjen meg, (amire utasítjuk a gyermeket az ő érdekében) hanem csupán a jól megszokott napirend részeként, ami keretezi a mindennapjainkat.

5 éves korig mindenképpen jó, ha alszik a gyermek délután is, legalább fél-egy órát. Ezután az alvásigény egyre csökken, már pihenés nélkül is kiegyensúlyozott, ilyenkor el lehet hagyni a délutáni alvást. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a lehetőségét ne adjuk meg, hiszen mi felnőttek is jóízűen szundítunk egyszer-egyszer ebéd után. :)

Lefekvés előtti relaxációs mesék:

Álommanó (vers)

Tanítsuk meg ezt a rövid számolós mondókát, és mondjuk el együtt minden elalvás előtt (mutogatásra is alkalmas, a gyerekek nagyon élvezik):
(Pákozdi Gabriella: Esti mondóka)
Egy- hold az égre megy,
Kettő- csillagmintás kendő,
Három- szemed csípi álom,
Négy- fürdővízben légy,
Öt- sikáld üstököd,
Hat- mancsod még ragad,
Hét- mosd füled tövét,
Nyolc- tiszta minden porc,
Kilenc- kis kegyenc,
Tíz- tejbegríz,
kanalazd be, finom, meleg,
aztán gyerünk, ágyba veled!


A szülői ének varázserejű! 
Nem baj ha nem tiszta, nem baj ha nem találjuk el a hangot, mert nem hallja senki más. A gyerekeknek semmivel nem pótolható élményt nyújt, ha édesanyjuk/édesapjuk énekel nekik. Tanuljunk meg 1-2 éneket, ami számunkra a legkönnyebb, és meglátjuk, hogy csodát tesz!
Válogathatunk ezek közül:

Néhány játék ötlet ébredés utánra:

Néhány színes lap, és kezdődhet a memóriajáték

Színezők az aktuális témáról: dzsungel, sivatag, erdő, rét, hegy, domb

Ha van pár kicsi műanyag labdánk, indulhat a célbalövő verseny!

Nem sok helyet igényel, és nagyon jó móka ez a logikai ugróiskola (nem csak gyerekeknek)! Ha felrajzoltuk egyszer, akár napokig leköthetjük (és fejleszthetjük!) vele a gyermek figyelmét.



Jó játékot Mindenkinek!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Testvérháború

Jó, ha az embernek van testvére! Főleg, ha nem is egy, hanem több. Sok gyerek kéri az anyukáját, hogy legyen még egy baba a családban, mert ő is kistestvért szeretne. Egy testvér a legszebb ajándék lehet az élettől, de bizony vannak időszakok, amikor ezt a gyerekek nem feltételenül gondolják így. A testvérféltékenység természetes dolog, azonban a vele való megküzdés, vagy a jelenség helyes kezelése már nem magától értetődő. A szülőknek sok fejfájást okoz az örökös harc, veszekedés, verekedés, igazságtétel. Azonban elsősorban ők nyújthatnak segítséget ezen helyzetek megoldásához, és a jó testvérkapcsolat kialakításához. Vekerdy Tamás szerint, az elsőszülött gyermeknek nehezebb dolga van, hiszen ő volt egyedül. Neki kell alkalmazkodnia az új életkörülményekhez, amit a kistestvér okoz. A megváltozott környezet rengeteg új szabályt (főleg tilalmakat) és érzéseket szül. Az érzelmek komplexebbé válnak, a szeretet és a gyűlölet keveredik egymással. Előtérbe kerül a féltékenység, a

Kerekerdő meséi

Mást sem hallani a gyerekekkel foglalkozó szakemberek szájából, csak azt, hogy mennyire fontos a mese a kicsik életében. Olyan kifejezésekkel találkozhatunk, mint a meseterápia vagy a mesepszichológia. Van már Népmese Világnap, Mesefesztivál és mesekutató titulus is. Ezzel én sem szállok vitába, hiszen kétségtelen, hogy a gyermek egész személyiségfejlődésében szerepet játszik többek között a mesehallgatás. Igen ám, de egyáltalán nem mindegy, hogy ez milyen formában történik! Milyen a jó mese? Milyen szempontok alapján válasszunk? Nézzünk át néhány kritériumot! Milyen a jó mese? Élőszavas Boldizsár Ildikó (meseszakértő) történethallgatási transznak hívja azt az állapotot, amikor megszűnik a külvilág, gondolatainkat felváltják a belső képek, amik a hallott szöveg közben megjelennek. Ugyanez történik a mi esetünkben is, amikor egy izgalmas könyvet olvasunk. Éppen ettől a belső képalkotástól foszt meg minket a különböző készülékekből érkező külső kép, amit készen kapunk

Ovis NAPIREND otthon is!

Egy jól meghatározott napirend elengedhetetlenül fontos a kisgyermekesek életében. Ennek fő célja nem a korlátozás, vagy a szabályok felállítása és betartatása, tehát nem a család szabályrendszerével egyenlő. A napirend állandósága, a tevékenységek ismétlődése biztonságot nyújt a gyerekek számára. A jövőre vonatkozó tudás, a kiszámíthatóság megnyugtatja őket, csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a bizalmat önmagukban és a környezetükben egyaránt. Azonban nem csak a kicsik számára létszükség az átlátható időbeosztás, hanem a szülőknek is. Nyugodtabb gyerek = nyugodtabb szülő! Csökkenti a stresszt, jobban tervezhetővé válik a rendelkezésre álló idő, úgy érezhetjük az irányítás a mi kezünkben van, ezáltal produktívak tudunk lenni. Ez hatással lehet egész lényünkre, könnyebben megküzdünk a nehézségekkel, és azonnal jobban fogjuk érezni magunkat. Az intézményi nevelés színhelyeinek (bölcsőde, óvoda, iskola) erősen struktúrált napirendjei vannak, amik jól illeszkednek