Egy jól meghatározott napirend elengedhetetlenül fontos a kisgyermekesek életében. Ennek fő célja nem a korlátozás, vagy a szabályok felállítása és betartatása, tehát nem a család szabályrendszerével egyenlő. A napirend állandósága, a tevékenységek ismétlődése biztonságot nyújt a gyerekek számára. A jövőre vonatkozó tudás, a kiszámíthatóság megnyugtatja őket, csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a bizalmat önmagukban és a környezetükben egyaránt. Azonban nem csak a kicsik számára létszükség az átlátható időbeosztás, hanem a szülőknek is. Nyugodtabb gyerek = nyugodtabb szülő! Csökkenti a stresszt, jobban tervezhetővé válik a rendelkezésre álló idő, úgy érezhetjük az irányítás a mi kezünkben van, ezáltal produktívak tudunk lenni. Ez hatással lehet egész lényünkre, könnyebben megküzdünk a nehézségekkel, és azonnal jobban fogjuk érezni magunkat.
Az intézményi nevelés színhelyeinek (bölcsőde, óvoda, iskola) erősen struktúrált napirendjei vannak, amik jól illeszkednek a gyermekek szükségleteihez. Ezek jó alapot adhatnak az otthoni napirend kialakításához, amelyet érdemes gyermekünkkel együtt elkészíteni, képek, piktogrammok segítségével érthetőbbé és színesebbé tenni, ezekkel segítve annak betartását. A közösen hozott döntések által elkerülhetővé válik az ellenkezés, szembeszállás, lázadás. A kompromisszumkészség legyen példamutató a gyerekek számára, engedhetünk valamely területen, ha cserébe a mi álláspontunk érvényesülhet egy másikon.
A következetesség itt is meghatározó tényező a működésben, ám ez nem azt jelenti, hogy nem lehetne időnként kivételeket tenni, alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez, újratervezni, vagy átalakítani. A lényeg, hogy mindezt gyermekünkkel együtt, közösen tegyük! Törekedjünk egy olyan vezetői szerep betöltésére, amely partnerkapcsolaton alapszik, legyünk szülők és ne főnökök!
Irányítás helyett → TANÍTÁS
Utasítás helyett → KÉRÉS
"Én" helyett → "MI"
"Csináld" helyett → "CSINÁLJUK EGYÜTT"
Idő
|
Tevékenység
|
Ötletek
|
7:00-8:00
|
Ébresztő, mosakodás, fésülködés, öltözködés
|
Ha nehezen ébredezik gyermekünk, alakítsunk ki kedves,
pozitív töltetű rutinokat a napindításhoz. Pl.: napindító rövid(!) mese, vers,
amit nagyon szeret, egy választott dalocska meghallgatása az ágyban (mire
véget ér, fel kell kelni), pár perces beszélgetés a szülővel bármiről,
összebújás, egy korty kakaó vagy narancslé elfogyasztása az ágyban, stb.
|
8:00-8:30
|
Reggeli, fogmosás
|
A közös reggeli remek lehetőség a családi intimitás
átélésére, együnk a gyerekekkel egyidőben, ezzel örömet szerezve nekik.
A közös fogmosás sok mókázásra ad lehetőséget. 😊
|
8:30-9:30
|
Szabad játék
|
Ebben az időben a gyermek önállóan dönti el, hogy mivel
szeretne játszani. Ösztönözzük, hogy találja ki, és valósítsa meg ötleteit, érdemes
néhány eszközt kikészíteni a játszóterületére ötletadás céljából, minden nap
mást, de ne legyen több kettőnél. Ezt csak akkor fogja használni, ha nincs
ötlete mit játsszon (pl.: egy játék, amivel régen nem játszott, stb.)
Gyakori, hogy rogyásig vannak a játékok a polcon, ők mégsem tudnak mit játszani,
mert nem tudnak választani, nem látják át a lehetőségeket. A kevesebb néha
több!
|
9:30-10:30
|
Kezdeményezés közös tevékenységre, játékra, tanulásra
Tízórai
|
Mikor már nem tudja magát lefoglalni, befejezte a
játékot, esetleg elkezdene pörögni, rosszalkodni, itt adhatunk lehetőséget a
gyereknek közös tevékenységre, játékra, fejlesztő foglalkozásokra. Ezt az
időt adjuk meg neki, ne foglalkozzunk mással, érezze az aktív részvételünket
és teljes figyelmünket. Lehet ez bármi, amit a kisgyerek szeretne, de mi is
adhatunk ötleteket, feladatokat. A lényeg, hogy együtt csináljuk!
A közös játék után jól esik a finom gyümölcs. 😊
|
10:30-12:00
|
Játék a szabadban, séta, kültéri programok
|
A friss levegő és a mozgás elemi szükséglete a
kisgyermeknek, anélkül nem érezheti jól magát. Bármilyen is az időjárás odakint, érdemes
kint tölteni valamennyi időt, ahol szabad hangosabbnak lenni, gyorsabban
szaladni, ugrálni, koszosnak lenni, sebeket szerezni.
Ha az idő nem alkalmas kinti játékra, csak sétáljunk el
a boltba, esernyővel, gumicsizmában, vagy vigyük magunkkal őket a postára,
bankba, könvyesboltba,stb.
|
12:00-13:00
|
Ebéd
|
Bele lehet vonni a gyermeket az ebédkészítés izgalmas folyamatába,
vagy játszhat addig, amíg elkészül.
Lehetőség szerint együnk együtt a gyermekkel.
|
13:00-15:00
|
Csendes pihenő, alvás
|
Minden gyermek idegrendszerének szüksége van a
pihenésre. A kiegyensúlyozott lelki állapot feltétele ez, tehát szenteljünk
neki kellő figyelmet. Nem szükséges pizsamát venni, és ne húzzuk el a
készülődéssel az időt. Meséljünk, vagy énekeljünk egyet, simogassuk egy
ideig, majd hagyjuk pihenni.
A pihenés/alvás időtartama életkortól függ, változik!
|
15:00-18:00
|
Ébresztő, uzsonna, játék
|
A délutánok már szabadabbak, a játék lehet benti és
kinti, tervezhetünk programokat, megkérdezhetjük a gyermeket, hogy mit
szeretne csinálni. Ha úgy látjuk, hogy nem tudja elfoglalni magát, kínáljunk
fel egy lehetőséget (1-et!), pl.: segíthet sütit sütni, telefirkálhatja a
kidobásra szánt papírdobozt stb. vagy játszhat a játékaival. A lényeg
ugyanaz, mint a délelőttök során, ha van időnk játsszunk vele, ha igényli
(lehet, hogy csak 5percig van szüksége a jelenlétre, amíg magabiztos nem lesz
az egyedüli játszáshoz). De intézzük el a magunk dolgát is, ami igazán fontos
nekünk.
|
18:00-19:00
|
Vacsora, fürdés, fogmosás, készülés az esti lefekvéshez
|
Az esti rutinnak nyugodtnak kell lennie. Már nem
sietünk sehova, van idő a beszélgetésre, ami a családi nevelés egyik alappillére,
mégis gyakran háttérbe szorul. Legyünk kíváncsiak a gyerekek gondolataira,
érzéseire, összegezzük a napunkat, mi volt benne a legjobb, mit szeretnénk
máskor is csinálni, mert olyan jó volt. A fürdés egy intim gondozási helyzet,
ami szeretetteljes, elfogadó környezetet igényel. Remek lehetőség a nap végén
még egy kis minőségi időtöltésre.
|
19:00-20:00
|
Elcsendesedés, alvás
|
Életkortól, egyéni sajátosságoktól és persze az
eltöltött nap intenzitásától függ, hogy ki mikor fekszik le aludni. Ebben az
időben próbáljuk kerülni a hangos, mozgásos tevékenységeket, játékokat.
Korlátozzuk le a játéklehetőségeket könyvnézegetésre, meseolvasásra, könnyedebb
társasjátékokra. Tájékoztassuk akár többször is a gyermeket arról, hogy mennyi
ideje maradt még a játékra ágyba bújás előtt. Az alvás előtti mese 4 éves
kortól lehet folytatásos történet, így a gyermek várni fogja, hogy mesehőse
milyen kalandokba keveredik legközelebb. Az elalvást segítő rítusok sokfélék
lehetnek, és családonként eltérőek. Kísérletezzünk, és tartsuk meg azokat,
amik nálunk beváltak.
|
Az időbeosztás egy becsült ajánlás, a szokásrendszerek családonként eltérnek, de alapul szolgálhat egy jól átgondolt napirend meghatározásához.
Az alábbi linken találhattok színezhető képeket a piktogrammok elkészítéséhez, persze ezek tovább bővíthetők. Magyarázzuk el, hogy melyik kép mit jelent, egy képet többször is használhatunk a napirendben.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése