Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Követem

Nyuszi, hopp...

Közeledik a Húsvét! A gyerekek rengeteg élménnyel gazdagodnak; csokikat keresgélnek a kertben, tojásokat festenek, dekorálnak, verseket tanulnak és locsolkodnak. Előkerülnek a nyuszik, a csibék, a bárányok, a barkaágak. Az egész csupa móka és játék.  Olyan ősi ünnep ez, amiben mindenki megtalálhatja a számára leginkább tetsző aspektusokat. Lehet ez a keresztényéség legnagyobb ünnepe, vagy a pogány ősi kelta nap-éj egyenlőség és a magvetés ünnepe, vagy csupán a tavasz eljövetelének kezdete. Legyen szó bármelyikről is, mind magukkal hordozzák a varázslatot, a csodát! Ezt szeretnénk átadni gyermekeinknek, lássuk hogyan!  Bármelyik megközelítést is preferáljuk, osszuk meg a gyermekkel az életkorának megfelelő ismereteket. A gyerekek értelmet keresnek mindenben.  Addig kérdezgetnek, amíg meg nem kapják a számukra elégséges választ. Amit nem ismernek, annak is önkényesen jelentést adnak. Támogassuk ezeket a kérdéseket, és igyekezzünk jó választ adni rájuk: rövid, érthető, életkorának
Legutóbbi bejegyzések

Kerekerdő meséi

Mást sem hallani a gyerekekkel foglalkozó szakemberek szájából, csak azt, hogy mennyire fontos a mese a kicsik életében. Olyan kifejezésekkel találkozhatunk, mint a meseterápia vagy a mesepszichológia. Van már Népmese Világnap, Mesefesztivál és mesekutató titulus is. Ezzel én sem szállok vitába, hiszen kétségtelen, hogy a gyermek egész személyiségfejlődésében szerepet játszik többek között a mesehallgatás. Igen ám, de egyáltalán nem mindegy, hogy ez milyen formában történik! Milyen a jó mese? Milyen szempontok alapján válasszunk? Nézzünk át néhány kritériumot! Milyen a jó mese? Élőszavas Boldizsár Ildikó (meseszakértő) történethallgatási transznak hívja azt az állapotot, amikor megszűnik a külvilág, gondolatainkat felváltják a belső képek, amik a hallott szöveg közben megjelennek. Ugyanez történik a mi esetünkben is, amikor egy izgalmas könyvet olvasunk. Éppen ettől a belső képalkotástól foszt meg minket a különböző készülékekből érkező külső kép, amit készen kapunk

"Hányszor mondjam még..."

Életünkben rengeteg szabályt kell betartanunk ahhoz, hogy a társadalom elfogadott tagjai legyünk. Mindenki egyetért azzal, hogy szabályokra szükség van, mert az teremti meg többek között számunkra a biztonságot, az igazságos bánásmódot és a békés együttélést. Ez a gyermeki világban -a családban- sincs másképp! A kiegyensúlyozott fejlődés elengedhetetlen feltétele a napirend mellett, a mindenki által elfogadható és betartható, következetes, de azért valamennyire rugalmas  szabályrendszer . Ez a két rendszer keretet ad a család minden tagjának, ami között tudható, hogy kinek mi a dolga. Így az állandó fegyelmezést felváltja a kiszámítható rutin. Mi a lényeg? Minden szabály valamilyen célt kell, hogy szolgáljon! (Fordítsuk le ezt a célt a gyerek nyelvére, hogy megértse!) Ne legyen belőlük sok (10 alatt)! Gondoljuk át alaposan mi az, ami számunkra jelen pillanatban a legfontosabb, és miért! Érdemes átgondolni, hogy mennyi felesleges szabályt próbálunk ráerőltetni a gyerekre

Testvérháború

Jó, ha az embernek van testvére! Főleg, ha nem is egy, hanem több. Sok gyerek kéri az anyukáját, hogy legyen még egy baba a családban, mert ő is kistestvért szeretne. Egy testvér a legszebb ajándék lehet az élettől, de bizony vannak időszakok, amikor ezt a gyerekek nem feltételenül gondolják így. A testvérféltékenység természetes dolog, azonban a vele való megküzdés, vagy a jelenség helyes kezelése már nem magától értetődő. A szülőknek sok fejfájást okoz az örökös harc, veszekedés, verekedés, igazságtétel. Azonban elsősorban ők nyújthatnak segítséget ezen helyzetek megoldásához, és a jó testvérkapcsolat kialakításához. Vekerdy Tamás szerint, az elsőszülött gyermeknek nehezebb dolga van, hiszen ő volt egyedül. Neki kell alkalmazkodnia az új életkörülményekhez, amit a kistestvér okoz. A megváltozott környezet rengeteg új szabályt (főleg tilalmakat) és érzéseket szül. Az érzelmek komplexebbé válnak, a szeretet és a gyűlölet keveredik egymással. Előtérbe kerül a féltékenység, a

Alvás, vagy nem alvás?

Ha a gyerekek napközbeni pihenéséről van szó, egy idő után a szülőkben különböző kérdések, problémák merülnek fel. Eddig mindig aludt, most miért nem akar? Az oviban mindig álomba merült ebéd után, otthon miért nem? Ha alszik délután, akkor hogy fektessem le este időben? Miért fontos? Azt kell szem előtt tartanunk, hogy a gyerekek alvás közben is sokat fejlődnek. Értelmi és érzelmi fejlődés megy végbe, ugyanis az agy feldolgozza, rendszerezi az új információkat, pozitív vagy negatív élményeket, érzéseket, a memória dolgozik, a tudás beépül.  Az idegrendszer megpihen, ami kifejezetten fontos a mai, ingerekben gazdag életvitel mellett. Az első 5-6 évben fejlődik a legdinamikusabban az idegrendszer. Érettségének állapota pedig meghatározó szerepű lesz a későbbiekben, például az iskolakezdésnél. Fizikailag is regenerálódik a test, pihennek az izmok, izületek, szövetek és sejtek. Mindannyian tapasztalhattuk azt, hogy hogyan viselkedik egy fáradt, nyűgös, esetleg túlpörgött g

Játszva fejlesszünk!

Ha tudatosan szeretnénk fejleszteni gyermekünket az otthon töltött időben, érdemes elkülöníteni két játéktevékenységet. Mikor a gyermek szabadon játszik ( napirendben ez a szabad játék), közben spontán fejlődik. Ez a leghatékonyabb tanulási folyamat, mert ennek a természetes, belső műveletnek a során, pontosan azt és annyit épít be tudástárába a gyermek, amire és amennyire képes. Ebben nekünk az a szerepünk, hogy kellő ingerekkel, eszközökkel és légkörrel támogassuk ezt a folyamatot. Ha megakad valahol a kisgyerek továbblendíthetjük apróbb segítségadással, de nem irányítjuk, helyette   MEGFIGYELJÜK ÉS TÁMOGATJUK!  A másik tevékenység, amit az óvodában kezdeményezéseknek, vagy foglalkozásoknak hívunk, már egy tudatosan megtervezett, általunk irányított közös játék, amelynek konkrét fejlesztési céljai vannak. A gyerekek igénylik ezt a fajta ismeretszerzési formát is, hiszen tudják, hogy ezekhez a "tartalmakhoz" egyedül nem képesek hozzáférni, és egy idő után szomjaznak

Ovis NAPIREND otthon is!

Egy jól meghatározott napirend elengedhetetlenül fontos a kisgyermekesek életében. Ennek fő célja nem a korlátozás, vagy a szabályok felállítása és betartatása, tehát nem a család szabályrendszerével egyenlő. A napirend állandósága, a tevékenységek ismétlődése biztonságot nyújt a gyerekek számára. A jövőre vonatkozó tudás, a kiszámíthatóság megnyugtatja őket, csökkenti a kiszolgáltatottság érzését, és növeli a bizalmat önmagukban és a környezetükben egyaránt. Azonban nem csak a kicsik számára létszükség az átlátható időbeosztás, hanem a szülőknek is. Nyugodtabb gyerek = nyugodtabb szülő! Csökkenti a stresszt, jobban tervezhetővé válik a rendelkezésre álló idő, úgy érezhetjük az irányítás a mi kezünkben van, ezáltal produktívak tudunk lenni. Ez hatással lehet egész lényünkre, könnyebben megküzdünk a nehézségekkel, és azonnal jobban fogjuk érezni magunkat. Az intézményi nevelés színhelyeinek (bölcsőde, óvoda, iskola) erősen struktúrált napirendjei vannak, amik jól illeszkednek